Kära Dagbok...



http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/827144?programid=4604


...det var minst sagt en OMTUMLANDE känsla...att få mina ord hörda genom Stina Wollters röst!

Jag känner mig ledsen, arg, lycklig, bekräftad och värdefull.
Jag ÄR ledsen, arg, lycklig, bekräftad och VÄRDEFULL!
Det är så befriande att våga andas igen!

Delar av mitt mail läses upp ca en timme och 43 minuter in i programmet.
Hon hade naturligtvis valt ut just de mest väsentliga delarna från det långa mailet jag skickat.
Jag fick iväg mailet mindre än tre timmar innan programmet började så det gör att det känns ännu mer otroligt att just MITT mail, MINA ORD valdes ut i detta viktiga ämne - 
Möten inom vården.
Jag HAR ju trots allt mött en hel del personer inom vården...

Igår var jag hos tandläkaren, på en AKUT tid!
De två innersta kindtänderna nere på höger sida har besvärat mig en längre tid nu, om man uttrycker det väldigt milt.
Det mesta av själva tänderna under tandköttet... var borta!
Rejäl inflammtion i hela tandrötterna, och i käkleden upp till örat,
och eftersom jag har den här spännande EDSen så tar ju inte bedövning på mig.
Kan ju lindrigt uttrycka att det INTE är skönt då de borrar bort tandbitar nere i den inflammerade tandroten - utan fungerande bedövning!
Tyvärr kan de inte rädda tänderna så det blir ytterligare tänder jag blir av med nu.
Ska tillbaks dit imorgon för undersökning eftersom den här tandläkaren (...som var fullkomligt underbar! Han var enormt empatisk och han förstod väldigt snabbt precis HUR han skullle utföra alla olika moment för att försöka undvika så mycket smärta som möjligt och även om det inte gjorde speciellt stor skillnad så kändes det tryggt att han iallafall försökte!) tyckte det var extremt viktigt att försöka rädda det som räddas kan för mig nu. 
Har inte en enda hel tand!
De bokstavligt talat smulas sönder i småbitar!
Är i desperat behov av en bettskena, men det kan ju inte fixas någon innan alla tänder lagats.
I november förra året blev det skickat en remiss till sjukhustandvården i Lund för att de skulle tydligen kunna hjälpa mig betydligt snabbare och t.ex kunna fixa, om inte alla, så iallafall flertalet tänder/tillfälle.
Fick svar från Lund efter ca en månad - att de har minst elva månaders väntetid!
Tandläkaren igår gav mig erbjudandet att han kan försöka laga (och allt vad som nu behöver göras) alla tänderna åt mig, och att han även kan fixa flera tänder åt gången. Det tar ju så hårt på kroppen med behandlingar hos tandläkaren att jag blir helt utslagen i minst ett par veckor efteråt, därav att det är bättre ju mer de hinner med att åtgärda vid varje besök!
Tandläkaren som skickade iväg remissen gjorde det eftersom "de bara kan behandla en tand åt gången och det är minst tre månaders väntetid mellan varje besök"!
Det känns ganska tydligt för mig att det här enbart handlar om en tandläkares vilja eller ovilja att hjälpa mig.
Den första kanske lider av ...tandläkarskräck?! 

 


Kan ju säga att jag är glad att JAG inte har tandläkarskräck!

 


Kommentarer
Postat av: Hanna Karlsson

Åh det låter ju fullständigt vidrigt! Vad bra att du har kommit till rätt tandläkare.

Svar: Ja, och många tänder kvar att fixa men som sagt, guld värt med en sådan tandläkare!
MiseryWitch


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback