Syltfri lördag...

...är vad det blev idag.
Skulle koka chilisylt men fick ett så kraftigt blodsockerfall att jag kan vara glad att jag inte svimmade.
Sylten brändes och jag får väl göra ett nytt försök på måndag.
 
 
 
 
 
CHILISYLT
150 gram röd chili
150 gram röd paprika
1 kg syltsocker
6 dl äppelcidervinäger
 
Kärna ur chilin och paprikan och hacka den grovt.
Låt den finhackas i matberedare.
Häll socker och vinäger i en vid kastrull och låt sockret smälta på svag värme.
Lägg i chili och paprikahacket.
Koka upp och låt koka ca 10 - 15 minuter. Skumma av!
Ta av grytan från värmen och låt stå och svalna i ca 45 minuter.
Rör om och häll upp i sterila glasburkar.
Sylten håller i upp till ett år - upp till en månad efter öppning av burk
 
Receptet har jag hittat hos www.tomtensdotter.se
 
Igår lyckades jag LITE bättre i köket.
Bakade mandelskorpor med saffran, och de brändes bara lite...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback