Har en ovanligt bra dag...

...idag!
Ska passa på att städa allt vad jag kan!
Åh... vad jag är lycklig!

Slänger in receptet på "Glöggrutorna" jag gjorde igår.
Jobbigt goda blev de, och verkligen ingenting som rekommenderas för GBP-opererade!
Receptet är egentligen på "Baileysrutor i långpanna" som jag hittade i min nya favorit blogg -
www.tomtensdotter.se

Jag trixade ihop en smörkräm med glögg istället för Baileys,
och bara man vispade tillräckligt länge och noga så blev den riktigt attans kanonbra!

"Glöggrutor"
Botten:
4,5 dl socker
3,5 dl mjöl
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
6 msk kakao
225 gram smör
2,5 dl vatten

Smörkräm:
200 gram smör
200 gram florsocker
1 ägg
0,5 dl glögg
Några droppar röd hushållsfärg

Lock:
250 gram mörk choklad
4 msk neutral olja
Ev. rosa glitterströssel eller riven vit choklad

Blanda alla de torra ingredienserna till botten.
Smält smöret och häll i vattnet i det smälta smöret. Låt koka upp.
Häll smör/vattnet i den torra blandningen.
Rör noga.
Bre ut smeten i en långpanna kläde med bakplåtspapper.
Ställ in i ugn värmd till 175 grader. ca 20 minuter.
Låt kakan svalna.

Vispa florsocker och smör.
Tillsätt ägg, glögg och hushållsfärg ELLER ägg och Baileys.
Vispa ordentligt.
Bre ut smörkrämen på kall kaka.
Ställ in i frysen för att stelna.

Smält choklad och olja i en kastrull.
Bre ut chokladen på den kalla kakan.
Låt bara chokladen svalna och stelna en aning innan du strör på strössel eller river vit choklad över.
Skär i bitar...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback